Platforma de socializare catalogată drept cea mai “invazivă” dintre toate. Trebuie să te ferești de ea

de: Ozana Mazilu
27 03. 2021

Platforma de socializare Instagram a ajuns în fruntea unei liste de aplicații „invazive” care colectează și partajează datele utilizatorilor.

Firma de stocare în cloud pCloud a făcut descoperirea după analizarea recentelor actualizări ale etichetelor de confidențialitate ale aplicațiilor pe care companiile trebuie să le includă acum în App Store-ul Apple.

Studiul a constatat că Instagram colectează 79% din datele personale ale utilizatorilor săi și le partajează cu terți, inclusiv istoricul căutărilor, locația, contactele și informațiile financiare.

„Orice informație la care ești de acord să aibă acces aplicația la înscriere poate fi analizată în beneficiul lor și chiar partajată. Totul, de la istoricul tău de navigare, la locația ta, detaliile bancare, detaliile de contact și nivelul tău de fitness pot fi partajate de Instagram”, a scris Ivan Dimitrov, manager digital la pCloud, într-un post pe blog, detaliind cercetarea.

Cu peste un miliard de utilizatori activi lunar, este îngrijorător faptul că Instagram este un hub pentru partajarea unei cantități atât de mari de date ale utilizatorilor care nu știu nimic despre acest lucru.

Platforma de socializare Instagram îți „fură” cele mai multe date

Al doilea cel mai rău “infractor” pentru partajarea datelor personale ale utilizatorilor săi a fost compania mamă a Instagram, Facebook. Rețeaua socială a dat 57% din datele utilizatorilor săi către terți, care pot include firme asociate companiei.

Aplicațiile de livrare a alimentelor, Uber Eats și Deliveroo, de asemenea, au obținut punctaje slabe, ambele figurând în top 10 alături de LinkedIn, Trainline, YouTube, Duolingo și eBay.

În schimb, aplicațiile pentru livrarea de alimente Just Eat, Grubhub și My McDonald’s au fost printre puținele aplicații care nu au oferit deloc date despre utilizatori. Alte aplicații care și-au protejat datele utilizatorilor au inclus aplicațiile de mesagerie centrate pe confidențialitate Signal și Telegram, precum și serviciile de streaming online BBC iPlayer și Netflix.

Noile etichete de confidențialitate Apple au forțat companiile tehnologice să facă publice exact modul în care urmăresc oamenii, determinând recent motorul de căutare DuckDuckGo axat pe confidențialitate să acuze Google că „spionează utilizatorii”. După ce a întârziat lansarea etichetelor sale de confidențialitate, Google a dezvăluit săptămâna aceasta că colectează locația utilizatorilor, informații financiare, istoricul navigării și date audio.

Protejarea confidențialității utilizatorilor e importantă, dar rețelele de socializare nu prea o respectă

„După câteva luni de stagnare, Google a dezvăluit, în cele din urmă, cât de multe date personale colectează în Chrome și în aplicația Google”, se arată într-o postare pe contul de Twitter al DuckDuckGo. „Nu e de mirare că au vrut să o ascundă”.

Când actualizarea App Store a fost anunțată pentru prima dată anul trecut, susținătorii confidențialității au declarat că noul standard de transparență este esențial pentru viitorul confidențialității online.

„Modificările înseamnă că oamenii pot lua în considerare mai ușor problemele de confidențialitate atunci când aleg să cumpere sau să descarce o aplicație”, a confirmat Competition and Markets Authority  (CMA), care a contribuit la promovarea noilor etichete. „Protejarea controlului oamenilor asupra datelor lor este importantă pentru protejarea confidențialității, precum și pentru funcționarea sănătoasă a pieței”.

Independent a contactat Facebook pentru comentarii cu privire la ultimul studiu, care a spus că etichetele Apple nu oferă un context adecvat pentru datele colectate.

„Am construit transparență în produsele și comenzile noastre care îi ajută pe oameni să își gestioneze confidențialitatea”, a răspuns un purtător de cuvânt al Facebook. „Dar formatul etichetelor Apple, pe care se bazează foarte mult acest raport, este prea larg și ignoră modul în care datele sunt utilizate în context. Acestea nu ne permit să oferim oamenilor informații specifice despre tipurile de date pe care le colectăm și unde le colectăm, ceea ce, din păcate, duce la confuzie”.